Lymfedrainage

Manuele Lymfdrainage
Lymfdrainage is een normale, natuurlijke functie in ons lichaam, die echter bemoeilijkt kan worden door ziekte, stress of als gevolg van een ongeval. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (met de handen) geoptimaliseerd worden. Manuele lymfdrainage is een massagetechniek gericht op stimulering van de afvoer van lymfvocht en op het bevorderen van de functie van niet-aangedane lymfvaten c.q. klieren.

De Manuele lymfdrainage Vodder

Het bijzondere van de therapie van dr. Vodder is, dat die niet alleen gericht is op de drainerende werking van het lymfstelsel, maar voorál op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht. De methode Vodder is een zachte massagevorm en is op het gehele lichaam toepasbaar. Ze heeft als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnatie op te heffen, de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren. De waterhuishoudIng wordt direct beïnvloed door de stimulatie van het lymfsysteem en indirect door het dempen van het verhoogd stressniveau in het lichaam.

Bij de Manuele Lymfdrainage volgens de methode Vodder wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfklieren en lymfbanen, waarbij de richting wordt bepaald door de stroomrichting van het lymfstelsel. De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, heeft plaats bij een aangename temperatuur en in een uiterst ontspannen sfeer. De massage begint bij de lymfklieren in de hals (de basis) gevolgd door, afhankelijk van de klacht, de lymfklieren in de buikstreek, oksels, liezen en/of het gelaat. Heeft de patiënt klachten buiten deze lymfkliergebieden dan zal daarop een gerichte specifieke behandeling volgen.

Behandelbare klachten

De manuele lymfdrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen:  Oedemen en zwellingen (lymfoedeem, oedeem na een trauma/ operatie, veneus oedeem), stressgerelateerde klachten (slapeloosheid, hoofdpijn, verstoorde darmfunctie, verteringsproblemen), keel- neus- en ooraandoeningen, auto-immuunziekten, dystrofieën, onzichtbare oedemen ... etc.

Voor meer informatie en behandelbare klachten zie ook: www.nvfl.nl en www.mldv.nl, of mail naar info@fysiotherapie-brouwer.nl.