Dry Needling

Bij Dry Needling worden spierknopen (triggerpoints) met een droge acupunctuurnaald aangeprikt, waarbij de spier snel en langdurig ontspant. Triggerpoints veroorzaken naast lokale drukpijn ook pijn op afstand.
Het verschil tussen Dry Needling en acupunctuur is dat dry needling zich op de triggerpoints richt en acupunctuur op het energie systeem in het gehele lichaam. Dry Needling en acupunctuur hebben een andere visie op het benaderen van klachten.
Behandeling met Dry Needling valt onder de fysiotherapeutische behandeling.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
• bewegingsbeperkingen in gewrichten
• verminderde kracht in de spier(en)
• pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
• tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

acupunctuur01

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat doet de fysiotherapeut?
De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren.
Daarna worden de spieren nader onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken.
In die spieren specifiek wordt gezocht naar triggerpoints.
Op die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

Bron: www.dryneedling.nl